معروف ترین خوانندگان فوت شده + لیست افراد مشهوری که در جوانی مردند

از سال ها پیش هنر موسیقی در بین ایرانیان جایگاه والایی داشته است. از همین رو خوانندگان در بین مردم به عنوان الگو و افرادی دوست داشتنی یاد می شدند. اما شاید برایتان سوال شده باشد در میان خوانندگان معاصر ایران، کدام یک از آن ها درگذشتند و طعم مرگ را چشیده اند؟ ما امروز برای پاسخ دادن به این جواب سوال شما اینجاییم و امروز قصد داریم به معروف ترین خوانندگان فوت شده بپردازیم. پس با ما همراه باشید و با زندگی آن ها آشنا شوید.

معروف ترین خوانندگان فوت شده کیست

معروف ترین خوانندگان فوت شده کیست؟

همان طور که مشخص می باشد ما امروز قصد داریم به معروف ترین خوانندگان فوت شده بپردازیم و زندگی و دلیل مرگ آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، اما نیاز است در ابتدا به توضیح مختصری در ارتباط با خوانندگان بپردازیم. ما در این مقاله قصد داریم خوانندگان را به دو دسته خوانندگان قبل انقلاب و خواننده فوت شده پس از انقلاب تقسیم کنیم و در دو بخش جداگانه به توضیح درباره آن ها بپردازیم.

اما جدا از این مسائل و در کل معروف ترین خوانندگان فوت شده در ایران کیست؟ شاید جواب این سوال به دلیل محبوبیت فراوان این هنرمند مردمی برای همه شما قابل حدس باشد. همان طور که مشخص است این فرد کسی نیست جز خواننده بزرگ و پر آوازه محمدرضا شجریان. محمدرضا شجریان در سال گذشته یعنی سال 1399 از دنیا رفت. مرگ این سرمایه ملی با سوگواری های فراوانی همراه بود و با مرگ او یک ملت سیاه پوش شد. محمدرضا یکی از بزرگ ترین اسطوره های موسیقی سنتی ایران شناخته می شد، این به صورتی بود که اگر موسیقی سنتی ایران قرار بود یک چهره داشته باشد، آن فرد محمدرضا شجریان بود.

در بخش های بعد ما بیشتر به توضیح در خصوص زندگی پر افتخار و نحوه مرگ محمدرضا شجریان می پردازیم و شما عزیزان را با این مسائل آشنا می کنیم. همچنین به باقی معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران اشاره می کنیم. از همین رو با ما همراه باشید.

لیستی از معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران

همان طور که در بخش قبل گفته شد ما معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران را به دو دسته قبل و بعد از انقلاب تقسیم کردیم و در این بخش قصد داریم به هنرمندان فوت شده پس از انقلاب بپردازیم. شما در بخش قبل با معروف ترین آن ها آشنا شدیم، اما در این قسمت به صورت جزئی تر به آن می پردازیم، پس با ما باشید و از جزئیات آن آگاه شوید.

محمدرضا شجریان

همان طور که در قسمت قبل متوجه شدید، محمدرضا شجریان معروف ترین خوانندگان فوت شده در دوران معاصر ایران می باشد. محمدرضا شجریان در اول مهر 1319 در مشهد متولد شد. او از دوران کودکی علاقه خود را به موسیقی نشان داد و گاهی آواز می خواند و گاهی با پدر خود به تلاوت قرآن می پرداخت. پای او از همان دوران کودکی به رادیو باز شد و صدای او برای اولین بار از طریق رادیو خراسان منتشر شد. او در همان سنین علاوه بر علاقه خود به موسیقی در فوتبال هم مهارت داشت.

او در سال 1336 به دانش سرای مقدماتی در مشهد رفت و در آنجا با استاد موسیقی به نام جوان آشنا شد و از آن دوران فعالیت خود را در زمینه موسیقی و تلاوت قرآن به صورت جدی آغاز کرد. در ادامه محمدرضا شجریان از معروف ترین خوانندگان فوت شده، آموزش ساز سنتور را آغاز کرد و در آن تبهر پیدا کرد. پس از مدتی به دلیل صدا خوش آواز خود به شهرت رسید و به تلوزیون راه پیدا کرد. او سال های بعدی زندگی خود را صرف تولید موسیقی اصیل و گوش نواز کرد و در بسیاری از کشور های خارجی هم اجرا داشت.

در سال 1395 اتفاقی افتاد که مردم را بسیار نگران کرد. استاد شجریان برای تبریک نوروز با چهره ای متفاوت و شکسته در تلوزیون حاضر شد و عید را به هم وطنان خود تبریک گفت. بسیاری از سایت ها دلیل شکسته شدن چهره او را مبتلا شدن به سرطان ریه دانستند. محمدرضا شجریان، چهار سال پس اتفاق برای آخرین بار جلوی دوربین ظاهر شد و اعلام کرد 15 سال است که مبتلا به بیماری سرطان است و در نهایت محمدرضا شجریان در روز پنجشنبه 17 مهر 1399 در سن 80 سالگی درگذشت.

مرتضی پاشایی

یکی از دیگر افرادی که متاسفانه در لیست معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران جای دارد، خواننده محبوب و پر طرفدار در سبک پاپ، مرتضی پاشایی می باشد. مرتضی یکی از جوان ترین خواننده فوت شده در ایران بود که به وسیله سرطان درگذشت. مرتضی پاشایی در 20 مرداد سال 1363 در تهران در خانواده ای 4 نفره متولد شد. مرتضی دوران دانشجویی خود را در رشته گرافیک گذراند. او از سنین نوجوانی فعالیت هنری خود را آغاز کرد. شروع فعالیت هنری او در سن 12 سالگی و با ورود با کلاس های تئاتر استاد سمندریان آغاز شد. اما دو سال بعد به آموزش ساز گیتار روی آورد و در آن مهارت پیدا کرد.

مدتی بعد راهی سربازی شد و پس از گذراند دوران خدمت خود به آهنگسازی در یک شرکت مشغول شد. در آنجا بود که مرتضی به فکر تولید یک قطعه موسیقی افتاد و اولین کار خود را استارت کرد. پس از آن چندین کار دیگر منتشر کرد و به میزانی محدودی طرفدار کسب کرد. مدتی بعد مرتضی پاشایی آهنگی به نام «یکی هست» را تولید کرد و با استفاده از آن به شهرت فراوانی رسید.

در ادامه مرتضی کارهای پر آوازه بیشتری تولید کرد، اما در همان دوران شکوه خود به بیماری سرطان معده مبتلا شد. او با وجود بیماری خود دست از کار نکشید و به فعالیت خود ادامه داد. اما در نهایت بر اثر این بیماری، در روز جمعه 23 آبان 1393 در بیمارستان بهمن تهران درگذشت. این اتفاق با اندوه فراوانی همراه بود و مراسم سوگواری او با جمعیتی بی سابقه مواجه شد.

بهنام صفوی

بهنام صفوی

هیچکس نیست که مرگ اندوهگین بهترین خواننده پاپ ایران یعنی بهنام صفوی را از یاد ببرد. از همین رو ما مجبوریم بهنام صفوی را هم در لیست معروف ترین خوانندگان فوت شده قرار دهیم. بهنام هم مانند مرتضی در سنین جوانی از دنیا رفت و جزو جوان ترین خواننده فوت شده محسوب می شود. بهنام صفوی در 15 تیر سال 1362 در خانواده ای 5 نفره در شیراز متولد شد. میزان تحصیل او تا لیسانس رشته عمران می باشد. او از دوران کودکی به موسیقی علاقه داشت و در همان دوران به نواختن ساز پیانو پرداخت. در ادامه به ساز های دیگری هم گرایش پیدا کرد.

او در سنین جوانی فعالیت خود در موسیقی را به صورت حرفه ای دنبال کرد و توانست در سال 1388 اولین آلبوم خود با نام «عشق من» را منتشر کند. با انتشار این آلبوم به شهرت رسید و در سبک پاپ طرفداران زیادی برای خود پیدا کرد.

بهنام صفوی یکی از معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران در سال 1392 مبتلا به یک تومور مغزی شد و در حدود 2 سال بعد از آن اتفاق مجبور به انجام جراحی شد. عمل او موفقیت آمیز بود و شرایط او بهبود یافت و آلبوم بعدی خود به نام «معجزه» را منتشر کرد.  اما در سال 1396 دوباره بیماری وی تشدید شد و شرایط او رو به وخامت می رفت. سرانجام بهنام صفوی در تاریخ 23 اردیبهشت 1398 پس از تحمل 6 سال بیماری در بیمارستان میلاد اصفهان درگذشت.

ناصر عبداللهی

یکی از دیگر افرادی که متاسفانه در لیست معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران قرار دارد، ناصر عبداللهی می باشد. ناصر عبداللهی خواننده محبوب و سرشناس ایرانی در 10 دی سال 1349 در بندر عباس به دنیا آمد. او در رشته بازرگانی از دانشگاه پیام نور لیسانس خود را کسب کرد. او از دوران کودکی نواختن ساز پیانو را آموزش دیده بود و با استفاده از آن و قدرت آواز خواندن خود وارد صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان شد. در ادامه او در سال 1379 آهنگی به نام «ناصریا» منتشر کرد که بسیار محبوب شد و به واسطه آن به شهرت فراوان رسید.

در ادامه ناصر آهنگ های بیشتری منتشر کرد که بازخورد های خوبی همراه بود. او پس از مدتی آهنگی به نام «یا فاطمه بنت نبی» منتشر کرد و با انتشار آن با دایی های همسرش که از پیروان وهابیت بودند وارد یک اختلاف شدید شد. او در پی ماجرایی توسط این افراطیون وهابی به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و وارد کما می شود. اما در نهایت 27 روز بعد در سن 36 سالگی از دنیا می رود.

حامد ذاکری (هاکان)

حامد ذاکری ملقب به هاکان یکی از معروف ترین خوانندگان فوت شده مرد در ایران می باشد. او در 17 مرداد 1362 در شهر ری به دنیا آمد و علاوه بر خوانندگی در زمینه آهنگسازی هم مهارت داشت. حامد از دوران کودکی علاقه زیادی به آواز خواندن داشت و شروع فعالیت او از 6 سالگی و با اشعار مذهبی بود. او تا دوران نوجوانی به موسیقی سنتی علاقه داشت، اما در اوایل جوانی روحیاتش تغییر کرد و به سبک پاپ روی آورد. حامد هاکان در سال 1383 اولین آلبوم خود را به نام «قاتل حرفه ای» منتشر کرد و توسط آن به شهرت رسید.

او در ادامه ترانه های بیشتری تولید کرد و به واسطه آن ها به شهرت خود افزود. اما متاسفانه حامد هاکان در روز چهارشنبه 12 مهر سال 1396 در سن 36 سالگی به دلیل عارضه و ایست قلبی درگذشت.

معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران

معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران چه افرادی بودند؟

همان طور که متوجه شدید ما معروف ترین خوانندگان فوت شده ایرانی را به دو دسته قبل و بعد انقلابی تقسیم کردیم. اما در ارتباط با این موضوع باید بگوییم که وقتی حرف از خوانندگان قبل انقلابی می شود منظور ما خوانندگانی هستند که در آن دوره فعالیت می کردند و به دلیل غیر مجاز بودن در ایران به خارج از کشور سفر کرده اند. منظور ما از خوانندگان بعد انقلابی هم افرادی هستند که بعد یا قبل از انقلاب به دنیا آمده اند، اما فعالیت آن ها مجاز بوده و در ایران زندگی می کردند. از همین رو محمدرضا شجریان که قبل از انقلاب به دنیا آمده یک خواننده بعد انقلابی محسوب می شود. جدا از این بحث بریم که با معروف ترین خوانندگان فوت شده قبل انقلابی را با هم بررسی کنیم:

فریدون فرخزاد

فریدون فرخزاد یکی از معروف ترین خوانندگان فوت شده مرد در ایران می باشد. فریدون در 15 مهر سال 1315 در تهران به دنیا آمد و علاوه بر خواننده به عنوان های دیگری همچون شاعر،  تهیه‌کننده، کارگردان و مجری تلویزیونی و رادیویی، ترانه‌سرا، آهنگساز و بازیگر شناخته می شد. دوران هنری او از سنین نوجوانی آغاز شد و در همان دوران شعر هایی می سراید. فریدون فارغ التحصیل دکترای حقوق سیاسی از دانشگاه مونیخ آلمان بود.

شعر های او در دوران دانشجویی اش در روزنامه زوددویچه و کاوه منتشر می شد. فریدون پس از منتشر کردن نخستین کتابش جایزه ادبی شعر برلین را برنده شد و پس از مدتی به رادیو تلوزیون مونیخ راه یافت. او پس از راه یابی به تلوزیون مونیخ چندین برنامه در ارتباط با موسیقی ایران و خاورمیانه ساخت.

فریدون پس از سال ها زندگی در آلمان به ایران بازگشت و در سال 1356 برنامه ای به نام «میخک نقره ای» را برای تلویزیون ملی ساخت و با این برنامه در ایران به شهرت رسید. آنجا بود که او لقب برترین شومن و مجری را برای او برگزیدن. با وقوع انقلاب 1357 فریدون فرخزاد دستگیر شد و راهی زندان شد. پس از آزاد شدن از زندان به ابتدا به آمریکا و سپس به آلمان مهاجرت کرد.

پس از ساکن شدن در شهر بن آلمان فعالیت سیاسی خود را برخلاف جمهوری اسلامی آغاز کرد. او در کشور آلمان فعالیت هنری خود را قطع نکرد و به ترانه سرایی های خود ادامه داد. اما در نهایت فریدون فرخزاد در تاریخ 16 مرداد 1371 در محل زندگی اش در شهر بن آلمان بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید. شیوه ترور او بسیار فجیع بود، به طوری که قاتلان شکمش را دریده، زبان، گوش و دماغش را هم بریده بودند.

حبیب محبیان (حبیب)

حبیب محبیان خواننده پرطرفدار ایرانی در 4 مهر سال 1326 در شمیران تهران به دنیا آمد. برادر حبیب از دوران کودکی عشق موسیقی را در حبیی جاری کرد و این باعث شده او بعد ها به یک خواننده محبوب تبدیل شود. همچنین او از دوران کودکی به ساز گیتار علاقه داشت و به آموزش آن پرداخت و به سرعت در آن پیشرفت کرد. دوران نوجوانی حبیب در دوران فعالیت گروه اروپایی بیتلز بود و این گروه باعث علاقه بیشتر او به موسیقی شد. در ادامه در آزمون صدا و سیما شرکت کرد و پذیرفته شد، از همین رو به آموزش آهنگسازی نیز پرداخت. 2 سال بعد به خدمت سربازی راهی شد، اما در سربازی به خواننده باشگاه افسران تبدیل شد.

در ادامه او قطعه هایی از خود منتشر کرد و به واسطه آن ها به شهرت رسید. پس از مدتی حبیب در سال 1362 به دلیل ممنوعیت در خواندن ایران را ترک کرد و به آمریکا مهاجرت کرد. اما در سال 1388 نامه ای برای رییس جمهور وقت محمود احمدی نژاد نوشت و خواستار بازگشت به ایران را کرد. در ادامه با درخواست وی موافقت شد و به ایران بازگشت. حبیب، یکی از معروف ترین خوانندگان فوت شده ایران مدت ها بود که به بیماری قلبی مبتلا بود و در نهایت در صبح جمعه 21 خرداد 1395 در سن 68 سالگی بر اثر ایست قلبی در رامسر درگذشت.

معصومه دَدِه‌بالا (هایده)

از معصومه دده بالا ملقب به هایده می توان به عنوان قدیمی ترین خواننده ایران یاد کرد. هایده در 21 فروردین سال 1321 در تهران به دنیا آمد و بعد ها در موسیقی سبک پاپ و سنتی به خوانندگی پرداخت. هایده استعداد و صدای زیبا خود را از مادرش به ارث برده بود و این صدای او بود که به قطعه های او قدرت می بخشید. قبل از اینکه هایده به شهرت برسد خواهر او مهستی مدتی بود که به شهرت رسیده بود و در بین خوانندگان محبوب جای داشت.

هایده در کلاس های مختلفی در ارتباط با خوانندگی شرکت کرد و با کمک یکی از استادانش با اجرای ترانه «آزاده» با ارکستر بزرگ گل‌ ها فعالیت خود را در رادیو تهران آغاز کرد. سپس به خاطر صدای زیبا و دلنشینش به شهرت رسید. با وقوع انقلاب 1357 هایده ایران را به مقصد بریتانیا ترک کرد و زندگی جدیدی را در آنجا برای خود آغاز کرد. او تا آخر عمرش از این اتفاق به عنوان تلخ‌ ترین خاطره زندگی خود یاد می ‌کرد. او مدتی بعد به آمریکا مهاجرت کرد و تا پایان عمر خود در لس آنجلس زندگی کرد. هایده مدت ها بود که به بیماری فشار خون بالا و دیابت مبتلا بود. اما در نهایت هایده معروف ترین خوانندگان فوت شده زن در روز 30 دی 1368 در حومه سان فرانسیسکو بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مهستی

افتخار دَدِه‌بالا (مهستی)

افتخار دده بالا معروف به مهستی، از معروف ترین خوانندگان فوت قبل از انقلاب می باشد، او در 25 آبان سال 1325 در تهران به دنیا آمد. از او و خواهرش هایده می توان به عنوان معروف ترین خوانندگان فوت شده زن ایرانی یاد کرد. مادر مهستی مولودی خوان سفره ها و مراسم مذهبی بود و او صدای دلنشنین و استعداد در خوانندگی را از مادرش به ارث برد.

او در دوران نوجوانی خود همراه با هایده به کلاس های موسیقی اکبر گلپایگانی می رفتند. در ادامه این کلاس ها مهستی با پرویز یاحقی آشنا شد و در آنجا بود که او نام هنری مهستی را برای خود انتخاب کرد. در ادامه او به دلیل مجرد بود زودتر از خواهرش در موسیقی پیشرفت کرد. او در 19 سالگی در برنامه ای حضور یافت و به خواندن ترانه ای مشغول شد. در ادامه به واسطه آن برنامه به شهرت رسید و به بانوی آواز گل ها و دل ها شهرت یافت.

با وقوع انقلاب مهستی همراه با هایده و مادرش به بریتانیا و سپس به آمریکا مهاجرت کردند. او در آمریکا هم فعالیت هنری خود را قطع نکرد و همچنان قطعه هایی را منتشر می کرد. در نهایت مهستی پس از 4 سال درگیری با بیماری سرطان روده در روز 4 تیر سال 1387 در سانتا روزا، کالیفرنیا در سن 60 سالگی درگذشت.

شهلا صافی ضمیر (مرجان)

یکی از دیگر معروف ترین خوانندگان فوت شده قبل انقلابی شهلا صافی ضمیر ملقب به مرجان می باشد. مرجان در سال 1327 در شهر تهران به دنیا آمد. او از سن 12 سالگی فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و به عنوان خبرنگار مجله اطلاعات دختران و پسران مشغول به کار شد. او همچنین گویندگی برنامهٔ هفتگی این مجله را هم در تلویزیون انجام می ‌داد. او پس از پایان تحصیلات متوسطه خود با یکی از همکاران خود به نام «مهدی علیمحمدی» ازدواج کرد و مدتی بعد صاحب یک فرزند شد.

پس از مدتی مرجان در یک فیلم سینمایی به نام «دنیای پر امید» حاضر شد و به اندکی به شهرت رسید. اما شهرت او زمانی بیشتر شده که به دنیای خوانندگی پا گذاشت. با به وقوع پیوستن انقلاب مرجان کمتر از 30 سال سن داشت و در بین مردم به شدت محبوب بود. او پس از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد اما در سال 1359 برای اولین بار دستگیر شد و زندانی شد. او دو بار دیگری هم به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق دستگیر و زندانی شد. اما در نهایت در سال 1385 به آمریکا مهاجرت کرد. در نهایت مرجان در 17 خرداد 1399 در سن 72 سالگی بر اثر ایست قلبی در حین یک عمل جراحی درگذشت.

معروف ترین خواننده فوت شده ایران

پولدارترین و معروف ترین خواننده فوت شده ایران چه کسی بود؟

شاید برایتان سوال شده باشد که معروف ترین خوانندگان فوت شده که از ثروت فراوانی هم برخوردار باشد چه کسی است؟ در جواب سوال شما باید گفت که تا به امروز هیچگونه آماری بر میزان ثروت خوانندگان فوت شده وجود ندارد و ما تنها از وری شواهد و گمان ها پولدارترین آن ها را انتخاب می کنیم.

در میان خوانندگان نام برده شده چند خواننده قرار داشتند که از ثروت بالایی برخوردار بودند، آن افراد محمدرضا شجریان، مهستی، هایده و فریدون فرخزاد بودند. اما بر اساس شواهد به دست آمده محمدرضا شجریان علاوه بر این که از معروف ترین خوانندگان فوت شده می باشد، می تواند در جایگاه ثروتمند ترین آن ها هم قرار بگیرد.

خانواده معروف ترین خوانندگان فوت شده الان کجا هستند؟

بسیاری از افراد برایشان سوال است که خانواده های معروف ترین خوانندگان فوت شده اکنون در کجا زندگی می کند و زندگی آن ها به چه صورت است؟ در خصوص این سوال باید گفت که بسیاری از خوانندگان قبل از انقلاب به دلیل غیرمجاز بودن در ایران در خارج از کشور زندگی می کردند، از همین رو خانواده های آن ها هم در خارج از کشور زندگی می کنند، اما فرزندان برخی از آن ها گاهی به ایران نیز سفر می کنند.

اما در خصوص معروف ترین خوانندگان فوت شده پس از انقلاب باید گفت که در ارتباط با خانواده همه آن ها اطلاعاتی در دسترس نیست، اما بر اساس شواهد خانواده اکثر آن ها همچنان در ایران زندگی می کنند و قصدی برای مهاجرت ندارند.

سوالات متداول

معروف ترین خواننده فوت شده ایرانی چه کسی می باشد؟

معروف ترین خواننده فوت شده ایرانی محمدرضا شجریان بود.

جوان ترین خواننده فوت شده ایرانی چه کسی می باشد؟

جوان ترین خواننده فوت شده مرتضی پاشایی با 30 سال سن بود.

فریدون فرخزاد چگونه درگذشت؟

او به دست افراد جمهوری اسلامی به شکل فجیعی ترور شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *